Rijnders Schadenet Amersfoort maakt duurzame inhaalslag met Enigine
Zonnepanelen als oplossing voor beperkte netaansluiting
Rijnders Schadenet Amersfoort had nog geen zonnepanelen, maar wel last van een beperkte capaciteit op zijn netaansluiting. De toenemende elektrificatie leidde tot overbelasting op piekmomenten en met zijn netbeheerder kwam hij er niet uit. Er moest dus een andere oplossing komen – en snel. Het initiatief kwam deze keer vanuit Enigine. Omdat we al verschillende autoschadebedrijven in de regio Amersfoort hadden geholpen met verduurzamen, werden ook andere bedrijven in de buurt benaderd met een voorstel voor verduurzaming. “Die aanpak verraste ons positief,” vertelt vestigingsmanager Joost van Keulen.
Realistisch advies met keuze voor optimaal rendement
Voor Schadenet Rijnders heeft Enigine een analyse gemaakt en verschillende opties overwogen. Uiteindelijk was het advies om nu alleen zonnepanelen te plaatsen. Een batterij (voor het opslaan van energie) was nog niet rendabel genoeg. Dit komt m.n. door het feit dat er een vrij constant verbruik is, dat met name overdag plaatsvindt. Zo kan het schadeherstelbedrijf de meeste energie uit de zonnepanelen zelf verbruiken. Ook kunnen ze nu nog gebruik maken van de salderingsregeling, waardoor een batterij nu nog niet voldoende interessant is. “We verwachten dat de prijs van batterijen op termijn zal halveren. Dan is het pas écht interessant voor ons,” zegt Joost. Voor nu is het inkopen van stroom goedkoper dan investeren in opslag. Met de installatie van de 240 zonnepanelen op het platte dak van Rijnders Schadenet wordt nu al een flinke kostenreducering gerealiseerd en uitbreiding van de beschikbare capaciteit. En op termijn kan de installatie worden uitgebreid met batterijopslag.
Fijne samenwerking en goede communicatie
Wat direct opviel tijdens het traject, was de uitzonderlijk goede communicatie. “Echt alles verliep helder en transparant. “Geen verrassingen, geen ruis,” aldus Joost van Keulen. “De afspraken werden nagekomen, en dat maakt het verschil.” Ook over de start was geen twijfel: er was vanaf dag één vertrouwen in de samenwerking met Enigine.
“Vanaf het eerste contact voelde het professioneel en prettig.” – Joost van Keulen
100% tevredenheid
Joost is 100% tevreden over de samenwerking en zou Enigine zonder aarzeling aanbevelen aan andere ondernemers. De belangrijkste les die hij wil meegeven? “Zorg dat je je afspraken nakomt.” En communiceer helder en positief. Dat doet Enigine gewoon heel goed.”
240
Canadian Solar zonnepanelen
130.000
kWh energiebesparing p/j
46.000
kg CO2-reductie per jaar
Snelle Energie-Analyse
Vraag nu de gratis Quickscan aan en ontdek hoeveel jij kunt besparen met energieopslag!